Saturday, September 3, 2011

MENDEKATI AL QURAN

Alhamdullillah semua orang islam di Malaysia telah memiliki Al Quran. Tahap orang Islam dengan Al Quran adalah berbeza di antara mereka. Tahap tersebut adalah seperti berikut:
• Memiliki Al Quran di setiap rumah orang Islam
• Membaca Al Quran
• Membaca Al Quran dan membaca terjemahannya.
• Membaca Al Quran, membaca terjemahan dan mempelajari Bahasa Arab
• Membaca Al Quran, membaca terjemahan, belajar bahasa Arab dan membaca Tafsirnya.
• Menjadikan rujukan dalam kehidupan.
Al Quran mengandungi 114 Surah dan di bahagikan kepada 30 Juz. Al Quran diturunkan selama 23 tahun, 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah. Surah yang diturunkan sebelum Hijrah Rasullah ke Madinah di disebut Surah Makiyah dan selepas Hijrah di sebut surah Madaniah.
Surah Makiyiah mengandungi 19/30 dari isi Al Quran dan ayat-ayat berkaitan keimanan. Ayatnya pendek-pendek. Surah Madaniah mengandungi 11/30 dari isi Al Quran dan ayatnya perintah dan hukum samada berkaitan Ibadat Kusus atau berkaitan kehidupan di dunia.
Bakal haji akan banyak masa mereka membaca Al Quran sama ada berehat di bilik atau di masjid semasa beriktikaf, menunggu waktu waktu solat. Bakal haji akan berada di bumi yang tempat turunnya Ayat-ayat Al Quran iaitu Mekah dan Madinah. Amat baik jika bakal haji dapat memahami bacaan Al Quran. Alhamdullilah di rak tempat Al Quran dalam Masjid ada disediakan Al Quran Terjemahan. Kefahaman bacaan Al Quran akan meresap ke dalam jiwa kita dan melahirkan insan yang mempunyai pegangan hidup. Setiap aktiviti hidup kita adalah bersesuaian dengan Al Quran.
Setiap muslimin apabila melakukan sesuatu, faham ini adalah kerana perintah Allah ( kandungan Al Quran) maka perbuatan tersebut mendapat ganjaran pahala. Bukannya melakukan sesuatu kerana pertimbangan akal semata-mata atau mengikut adat kehidupan
.

1 comments:

Anonymous said...

Salam Ustaz,

Betul ke memang susah nak mencium Hajar Aswad? Ada ke waktu-waktu yang lapang di tempat itu yang tidak ramai orang boleh cium Hajar Aswad tersebut?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes