Tuesday, September 27, 2011

MUHASABAH DIRI DI TANAH SUCI.

Apabila mula sampai di Madinah atau Mekah seeloknya bakal haji membuat muhasabah diri berkaitan amalan yang telah dilakukan setiap hari. Catatkan amalan sehari yang berlaku supaya esoknya dapat dilakukan lebih baik dan lebih memberi kesan kepada diri. Buat perbandingan berehat, bersembang dengan melakukan perkara yang lebih mendatangkan manafaat dunia dan akhirat. Sebagai contoh jika dalam bilik semasa berehat biasanya kita bercakap-cakap tanpa tajuk. Penambahbaikan bolehlah diberi tajuk perbualan atau dibaca buku dan dibuat perbincangan.
Pengisian semasa berjalan ke Masjid, tujuan untuk sampai ke masjid. Cuba fikirkan untuk menafaat perjalanan tersebut sebagai contoh dalam perjalanan di tentukan supaya dapat 10 orang yang dijumpai dan diberi salam dan bersalamam jika boleh berbahasa melayu atau inggeris tanya kabar. Atau singgah di kedai tanya nama dan cuba ingat namanya dan jika hendak beli sesuatu panggil namanya. Ini akan menimbulkan kemesraan antara kita dan penjual. Kadang-kadang barang yang dibeli boleh dapat dengan harga murah.
Jika menunggu waktu solat dalam masjid Al Haram atau masjid Nabi, cuba menegur orang yang bersebelahan kiri dan kanan kita, hulurkan tanggan dan ucapkan salam. Bawa bersama plastic kecil, tissue, minyak atar atau gula-gula angin lebih. Jika ada yang batuk atau berkahak berikan plastic dan tissue kepada mereka. Bila hendak mula solat sapukan minyak atar kepada orang yang di kiri kanan kita. Jika ada yang batuk-batuk beri gula-gula Hack’s. Sungguh mudah dan tidak perlu belanja mahal untuk mendapatkan ganjaran pahala 100,000 bagi satu-satu kebajikan yang di lakukan
Perkara yang di nyata adalah sebahagian dari contoh-contoh yang boleh dilakukan. Mudahan-mudahan contoh tersebut boleh membuka ruang fikiran kita untuk menambahkan kualiti masa yang kita lalui di Tanah suci.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes