Saturday, September 24, 2011

PERSIAPAN UNTUK BERANGKAT KE TANAH SUCI

Bakal haji hendaklah membaca dengan teliti surat jadual penerbangan (SJP). Pastikan tarikh dan waktu untuk melapor diri di stesen berlepas. Tinggalkan keratin di bahagian bawah SJP dan bawa surat SJP semasa melapor diri.
Buatkan senarai semak barang-barang yang perlu di masukan dalam beg pakaian dan beg galas.
Tandakan pada senarai semak dan masukan dalam beg. Senarai semak ini dapat membantu bakal haji jika ragu samada barang tertentu telah dimasukan dalam beg tidak perlu dikeluarkan semua barang untuk memastikannya. Bakal haji seeloknya membawa 2 beg sahaja iaitu beg pakaian dan beg galas bagi memudahkan untuk pegerakan. Beg pakaian tidak melehihi 20 kg dan beg galas tidak melebihi 5 kg.
Dokumen dan barang penting yang perlu disimpan dalam beg galas ialah Buku Rekod Rawatan, ubat-ubatan, berus gigi dan ubat gigi, buku-buku yang diberi oleh TH dan barang-barang yang diperlukan semasa tempoh perjalanan. Jika barang-barang ini di simpan dalam beg pakaian bakal haji tidak dapat mengambilnya apabila diperlukan kerana beg tersebut tidak bersama dengan bakal haji.
Beg pakian hendaklah di tandakan Nama, alamat di Malaysia, No Penerbangan, No tel di Malaysia.
Maklumat ini boleh membantu TH mengesan pemilik jika beg tersebut tercicir atau tertinggal. Dicadangkan beg pakaian berbentuk kotak dan beroda bagi memudahkan untuk membawa dan menyusun terutama dalam pesawat dan bas.
Dokumen seperti Lesen memandu, kad pengenalan, buku akaun TH dan kad Kredit tidak perlu dibawa. Jika dibawa dikuatiri hilang dan dokumen tersebut tidak diperlukan di Tanah Suci.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes