Friday, September 2, 2011

PENGUNAAN BILIK HOTEL

Bilik di Madinah dan Mekah adalah kegunaan teman sebilik. Penghuni bilik hendaklah memberi kerjasama bagi menjaga kebersihan bilik, sisa makanan jangan di buang dalam singki supaya tidak tersumbat. Bilik air apabila telah digunakan pastikan lantai dikeringkan dan tidak lincin supaya teman lain tidak terjatuh apabila mengunakannya.
Selepas makan pagi, makan tengahari dan makan malam pastikan bekas makanan dan minuman dimasukan dalam plastic dan dibuang dalam tong sampah di luar bilik.
Di dalam bilik tidak di benarkan merokok dan dalam bangunan hotel juga dilarang.
Setiap lantai atau tingkat ada disediakan air Zamzam untuk minum apabila balik dari masjid. Air Zamzam tersebut bukan untuk dimasukan dalam tong untuk disimpan dalam bilik atau untuk dibawa ke Tanah Air.
Apabila keluar bilik, mereka yang akhir pastikan bilik berkunci dan kunci hendaklah di tinggalkan pada kaunter hotel supaya mereka yang akan balik awal boleh mendapatkan kunci tersebut untuk masuk bilik. Tindakan ini dapat mengelakan teman yang balik awal tidak dapat masuk bilik kerana kawan yang lain membawa kunci bersamanya.
Lampu dan Hawa Dingin di tutupkan apabila meninggalkan bilik supaya melatih untuk mengelakan pembaziran.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes