Sunday, January 23, 2011

PENGEMBARAAN INTELEK 14

MENGUKIP ANAK BATU DI MUZDAZLIFAH
Apabila jemaah haji berada di Muzdalifah di antara perkara sunat ialah mengutip anak batu. Jemaah haji ada yang mencangkung, menongging dan yang duduk sambil santai mencari anak-anak batu. Tidak kira apa kedudukan mereka samada bergelar Tan Sri, Dato’, atau berpangkat akan mengambil kesempatan mencari anak-anak batu kerana disunatkan oleh Allah s.w.t. Tangan dicemari dengan kotoran debu tanah dan kadang-kadang terpegang air ludah atau hingus manusia dan ada juga terpegang najis atau bangkai binatang yang reput. Sekali pandang seperti kanak-kanak sedang bermain pasir. Tapi disebabkan ini adalah ibadat, jemaah haji lakukan dengan rela hati. Ada yang merasakan bagaimana mereka memperhinakan diri dihadapan Allah Rabul Jalil.
Mereka mengutip batu berukuran mengikut kesesuaian mereke. Ukuran batu yang baik adalah lebih kurang sebesar anak jari kelingking. Si lihat pada gambar yang dilampirkan. Jika diguna batu besar untuk melontar, bagaimana apabila terkena kepala orang. Tentulah mencedera mereka. Ada yang mengatakan, tidak puas melontar jika batu kecil. Persoalannya kita hendak melontar apa? Syaitan!................
Syaitan adalah mahluk Allah yang cerdik sehingga dia dapat menipu manusia. Tak kan Syaitan hendak tunggu di Jamarat untuk dilontar oleh manusia. Fikir-fikirkan……………..

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes