Saturday, October 29, 2011

SERUAN MENDAFTARAN HAJI

Alhamdullilah, umat islam di Malaysia telah ramai mendaftar untuk menunaikan Haji dengan Tabung Haji. Mereka yang masih belum mendaftar Haji, jangan ketinggalan untuk berazam melaksanakan Rukun Islam yang kelima iaitu melakukan Haji di Tanah Suci Mekah. Tanda mereka bersungguh-sungguh untuk menunaikan haji ialah mengambil langkah-langkah berikut:
• Membuka Akaun Tabung Haji : Adakah kita masih tergulung dalam kumpulah yang tidak mampu untuk membuka Akaun Tabung Haji dengan bermodalkan RM10 bagi Dewasa dan RM2 bagi kanak-kanak. Kelebihan kita membuka Akaun TH ialah ramai orang mendoakan kita secara tidak langsung. Apabila kita hendak ke Tabung Haji, ada yang bertanya “ Nak pergi Haji ke ?” Maka kita jawab “Insya Allah “ walaupun duit dalam Akaun TH baru RM10 atau RM2. Langkat seterusnya ialah memperuntukan sebahagian perbelanjaan setiap bulan untuk disimpan dalam TH supaya melayakkan kita untuk mendaftar Haji. Jika diperuntukan RM100 sebulan, dalam tempoh 13 bulan sudah boleh membuat pendaftaran haji.
• Kelayakan mendaftar Haji : Apabila wang telah cukup RM1,300.00 maka segera mendaftar haji. (Simpanan sebanyak RM1,300 masih kekal dalam Akaun tapi dibekukan, tidak boleh dibuat pengeluaran jumlah tersebut. Jika dalam Akaun melebihi jumlah tersebut maka boleh dibuat pengeluaran wang yang lebih) Jika terpaksa menggunakan wang tersebut pembatalan haji boleh dibuat dan pengeluaran boleh dibuat pada masa tersebut juga. Seeloknya wang dalam simpanan TH jangan dikeluarkan tapi membuat perancangan bila hendak menunaikan haji. Jika tempoh 10 tahun maka setiap bulan disimpan RM100, setahun RM1,200 + RM1,300 yang telah ada dalam akaun TH maka jumlahnya RM2,500. Dengan itu Insya Allah wang telah mencukupi untuk Bayaran Haji dan perbelanjaan di Tanah Suci.
• Lawan bisikan Syaitan : Apabila sahaja mendaftar pada hari ini, dimaklumkan giliran lagi 30 tahun maka terkeluar dari mulut kita “ Dah mati lah” Kita akan bersangka buruk mengatakan tak guna daftar haji kerana mustahil untuk tunai haji. Jangan kita kalah dengan bisikan Syaitan. Terus bertekad dan berazam menuruskan langkah ke hadapan untuk persiapan seterusnya. Tahun 2012 akan ramai mereka yang mempunyai Simpanan dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh mendaftar haji. Sudah pasti lagi ramai yang mendaftar. Jangan tunggu tahun 2012 untuk mendaftar. Mereka yang mempunyai anak kecil yang telah ada dalam Akaun TH RM1,300 juga boleh mendaftar. Jika kanak-kanak ini ditawarkan nanti mereka telah dewasa. Jika pada masa itu mereka belum bersedia, boleh menangguhkannya dengan menjawab tolak tawaran.
• Menuntut Ilmu : Perkemaskan dan mendalami segala Ilmu agama, Ilmu Fardu Ain, Tauhid, Wuduk, Solat dan Ibadat Haji dan Umrah. Mengikuti Kelas, ceramah. Dapat Buku-buku yang sesuai. Dapat maklumat dari Internet dan rujuk kepada Pembimbing Haji.

Urusan membuka Akaun TH dan Daftar Haji bukan saja di kaunter TH tapi boleh juga dilakukan di mana-mana Kaunter Bank Islam (M) Berhad atau Kaunter Bank Rakyat. Orang ramai yang telah mendaftar haji bolehlah berdakwah kepada saudara-mara, jiran tertangga, kawan sepejabat atau tempat kerja dengan memaklumkan agar membuka akaun dengan TH dan mendaftar haji.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes