Tuesday, October 18, 2011

JEMAAH HAJI MASUK MEKAH

Penerbangan haji yang membawa bakal haji masuk terus ke Mekah telah bermula. Bakal haji lelaki dikehendaki memakai pakaian ihram. Mereka boleh melakukannya di Kompleks Haji. Kemudahan bakal haji agak terhad di Kompleks Haji disebabkan bakal haji yang ramai.
Bakal haji seeloknya melakukan pemakaian ihram di rumah dalam keadaan tenang. Mereka boleh melakukan perkara sunat seperti memotong kuku, bercukur atau mencabut bulu ketiak dan ari- ari dan mandi sunat ihram. Jika pergerakan sebelum waktu Tahrim elok solat sunat Ihram di rumah.
Persiapan dari rumah dapat menimbulkan suasana ibadat dan dapat menetapkan tujuan bakal haji melakukan musafir kerana untuk melakukan ibadat yang diperintahkan oleh Allah. Mereka yang menziarah tujuan mengucapkan selamat jalan juga dapat merasakan keadaan sayu atas perpisahan ini.
Bakal haji juga boleh membuat pilihan untu singgah di masjid berhampiran dengan Kompleks haji jika memulakan perjalanan selepas Asar kerana tidak boleh solat sunat Ihram dan solat musafir di rumah. Bakal haji boleh solat musafir di masjid tersebut kerana telah keluar kariahnya. Selepas solat Jamak Qasar Magrib dan Ishak maka bolehlah solat sunat ihram. Kemudian hampir 2 jam sebelum waktu melapor diri bolehlah bergerak ke Kompleks Haji.
Apabila sampai di Kompleks haji bakal haji dapatkan maklumat apa seharus di lakukan sebelum melapor diri.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes