Monday, November 21, 2011

WUDUK

Orang Islam sangat cerdik dalam melakukan segala aktiviti harian. Mereka mengharap setiap aktivitinya mendapat Rahmat daripada Allah. Bukan setakat mendapatkan Rahmat tapi hendak juga Rahim Allah s.w.t. Maka setiap perbuatan yang sunat akan diiringi dengan berwuduk. Seperti apabila hendak berdoa, hendak bermusafir dan lain-lain lagi. Perbuatan yang harus juga di tingkatkan supaya menjadi sunat, seperti makan. Makan itu harus tapi dimulakan dengan membaca Basmalah dan disudahkan dengan doa.
Perbuatan Ibadat akan tidak sah atau berdosa jika tiada wuduk. Apabila hendak solat atau Tawaf perlu ada wuduk, jika tiada tidak sah solat atau tawaf. Perbuatan menyentuh dan membawa Al Quran perlu ada wuduk, jika tiada mereka akan menanggung dosa.
Wuduk adalah merata dan mengenakan air pada anggota dengan sempurna disertakan dengan niat berikut:
1. Membasuh muka
2. Membasuh tangan
3. Menyapukan air pada sebahagian rambut atau kepala
4. Membasuh kaki
5. Tertib
Membasuh Muka : Meratakan air pada bahagian muka iaitu dari anak rambut bahagian atas hingga bawah dagu dan dari kedua anak telingga. Pastikan air terkena pada kelopak mata, bahagia luar lubang hidung dan jika misai atau jangut yang jarang hendaklah dipastikan air terkena pada kulit bawah misai atau jangut.
Membasuh Tangan : Meratakan air pada kedua-dua belah tangan. Bermula hujung jari sehingga siku. Pastikan disampaikan air pada celah jari dan dibawah kuku.
Menyapu air pada kepala : Memadai disapukan air pada bahagian kepala.
Membasuh Kaki : Meratakan air pada kedua-dua belah kaki. Bermula dari hujung jaei kaki sehingga bahagia atas tumih dan buku lali.
Tertib : Bermula membasuh muka hingga basuh kaki mengikut tertib.
Bakal haji hendaklah mendalami ilmu berwuduk kerana ibadat yang kita akan lakukan di tanah suci besar ganjarannya. Alangkah rugi jika solat dan tawaf tidak sah akibat pengambilan wuduk tidak sah.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes