Monday, November 14, 2011

KEMBALINYA JEMAAH HAJI 1432H KE TANAH AIR

Selamat kembali Haji dan Hajah 1432H ke Tanah Air bermula 12 November 2011 semoga mendapat Haji Mabrur. Semoga dengan kembalinya Haji dan Hajah, memberi Rahmat Allah sw.t. kepada Jiran Tertangga, Kampung, Negeri dan Negara. Haji dan Hajah dapat meneruskan amalan semasa di Tanah Suci di Tanah Air. Amalan yang dilakukan di Tanah Suci ialah seperti berikut:
Ibadat: Menunggu waktu Solat, Solat berjemaah, banyak melakukan solat sunat, beriktikaf dalam masjid, berzikir, berdoa dan membaca Al Quran.
Hubungan Manusia : Menyebarkan Salam dan murah memberi senyuman. Membantu, menolong orang lain dan suka bersedekah.
Peribadi : Berakhlak, bercakap dan perbuatan tidak menyinggung perasaan dan tidak menyakit orang lain.
Hubungan Silaturahim : Hendak selalu meziarahi atau menubungi saudara mara dan handai taulan. Merapatkan lagi hubungan. Jika ada selisih faham dijernihkan dan bermaaf-maafan.
Bermuamalat : Membeli barangan yang halal. Allhamdullilah di tempat kita, carilah barangan yang ada tanda Halal yang dikeluarkan oleh JAKIM. Bermuamalat dengan perniaga orang Islam yang berakhlak. Perniaga wanita yang menutup aurat yang betul. Tak apa walau barang yang dijual mahal sedikit. Carilah Pasaraya yang tidak terlibat dengan barang Haram seperti menjual Minuman Keras (Arak) atau Daging Babi.
Dakwah : Haji dan Hajah hendaklah melakukan Suruan kepada orang Islam kepada yang baik. Selain menyeru Amal Maarof dan mencegah Mungkar seperti Fardu Ain dan Fardu Kifayah, perkara yang menjurus untuk perlakuan Ibadat juga perlu diseru. Jika ingin melakukan Ibadat Solat, membeli makanan halal dapat membantu untuk Kushuk Solat maka kita sebarkan kepada rakan, kedai makan yang memenuhi syarat-syarat yang di tentukan oleh Islam. Kedai yang menjaga kebersihan, perniaga yang menjaga syariat.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes