Sunday, November 13, 2011

Kualiti ibadat ditunjukkan jadi ukuran kedudukan haji seseorang

Oleh Ustaz Zamanuddin Jusoh
2011/11/12
JEMAAH haji beribadat di khemah di Arafah.
SYARIAT Nabi Ibrahim dalam ibadah haji adalah untuk merealisasikan kalimah tauhid dan takzim yang diucapkan ketika solat iaitu, “Sesungguhnya solatku, ibadatku serta seluruh kehidupanku adalah untuk Allah Tuhan sekalian alam.”

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan ingatlah ketika Kami tempatkan Ibrahim di Baitullah seraya menyeru, janganlah kamu menyengutukan Aku dengan apa juga sekalipun.” (Surah Al-Haj, ayat 26)
Semua sifat syirik, sikap melebihkan makhluk daripada pencipta dan menjauhi sifat dusta adalah antara matlamat ibadah haji.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Maka selepas kamu mengagungkan Allah dalam haji, jauhilah bentuk syirik dan penyembahan selain Allah dan janganlah kamu berdusta.” (Surah Al-Haj, ayat 30)

Begitu juga ibadah korban yang menyuburkan sifat takwa dalam jiwa hamba sesuai dengan kalimah suci yang menyebut: “Darah serta daging yang dikorbankan tidak akan sampai kepada Allah SWT tetapi yang sampai hanyalah takwa.” (Surah Al-Haj, ayat 37)

Di sinilah berdirinya Baginda Nabi SAW iaitu di bumi Arafah sambil menyeru: “Wahai kaum Muslimin, sesungguhnya darah, kehormatan dan harta antara kamu adalah haram untuk dicemarkan seperti hari ini, di tempat ini dan bulan yang mulia ini.”

Ucapan yang keras ini diikuti dengan sabdanya: “Janganlah kamu kembali selepasku menjadi umat yang ingkar dan kufur lantaran berbunuhan antara satu sama lain.”
Di sini juga Rasul SAW menyuntik semangat untuk membangunkan ekonomi umat yang semakin menguncup dewasa ini. Mereka menerima ideologi dan fahaman kapitalis yang bermatlamatkan untung semata-mata.

Baginda SAW memberi nasihat dengan sabda yang bermaksud: “Sesungguhnya riba jahiliah itu adalah rekaan dan sia-sia semata-mata.”

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan keuntungan berganda.” (Surah Al-Imran, ayat 130)

Haji juga mendidik supaya umat sentiasa berdoa dan meletakkan pengharapan hanya kepada Allah SWT: Firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya masjid itu adalah rumah Allah, maka janganlah kamu menyembah dan berdoa selain Allah SWT.” (Surah Al-Jin, ayat 18)

Haji mengajar erti perjuangan bagi mencapai matlamat hidup kerana ada kesusahan dan rintangan yang perlu ditempuh untuk menyelesaikan ibadat ini. Kesabaran dan ketenangan menjadi peneraju kepada haji yang mabrur dan mendapat ganjaran tertinggi di dunia serta akhirat.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesiapa yang mengerjakan haji hendaklah menjaga kelakuan dan kata-kata mereka.” (Surah Al-Baqarah, ayat 197)

Kesempurnaan ibadat haji bergantung kepada perbuatan serta panduan yang ditunjukkan Baginda SAW. Oleh itu, ia mestilah dilakukan sehingga sempurna syarat dan rukun supaya kita kembali mendapat keampunan dari Allah SWT.

Sifat sabar yang dipelajari ketika haji akan mengukuhkan lagi ibadat dilakukan sehingga Allah mengkategorikan mereka sebagai insan yang telah sampai kepada peringkat ketakwaan sebenarnya seterusnya digandakan pahala kepada mereka.

Begitulah pelajaran diperoleh dalam ibadat haji dan kesinambungan sifat ini mesti wujud selepas kembali dari menunaikan ibadat haji. Bukan gelaran haji atau kebanggaan lain menjadi matlamat utama, tetapi keredaan dan kualiti ibadat ditunjukkan menjadi ukuran kedudukan haji seseorang.

Diriwayatkan oleh ‘Aisyah: “Wahai Rasulullah, kami melihat jihad adalah seafdal-afdal amalan. Adakah kami perlu berjihad? Sabda Baginda: Tidak, akan tetapi seafdal-afdal jihad ialah haji yang diterima (mabrur).”

Penulis ialah Eksekutif Agama The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP)

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes