Saturday, November 19, 2011

MENGUCAP DUA KALIMAH SYADAH



“Aku naik saksi tiada tuhan disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah”

Seorang yang beriman akan setiap hari Wajib melafazkan Shadah 9 kali iaitu Semasa Solat Subuh sekali, Solat Zuhor 2 kali, Solat Asar 2 kali, Solat Magrib 2 kali dan solat Ishak 2 kali.
Perakuan kita menolak semua tuhan yang disembah oleh manusia seperti berhala, mengatakan Isa anak tuhan, pokok kayu, bukit, matahari dan lain-lain. Kita hanya memperakui Allah sahaja tuhan yang disembah. Perkataan Allah adalah Al Quran, kita dapat mengetahui perintah Allah terdapat dalam Al Quran. Al Quran berbahasa Arab, bagi kita yang bukan Bangsa Arab tidak akan faham melainkan kita belaja Bahasa Arab. Jika tidak boleh berbahasa Arab, dapatkan Al Quran yang mempunyai terjemahan yang bahasa kita faham. Al Quran banyak manafaatnya iaitu melihat ayat-ayat Al Quran dapat Pahala, Membaca dengan betul dan bertajwid dapat Pahala mengikut Huruf yang kita baca, memahami dan melaksanakan perintah dan meninggalkan larangan yang terkandung dalam Al Quran dapat Pahala.
Kerinduaan seorang yang dikasihi akan terubat rindunya apabila mendapat surat dari kekasihnya. Jika tida surat yang diterima, memadai surat lama berulang-ulang dilihat dan dibaca. Bagi orang beriman, sangat rindu kepada Penciptanya iaitu Allah maka untuk menghilangkan rindu kepadanya dengan selalu melihat, membaca dan memahami apa yang dikatakan dalam tulisannya.

Kita memperakui bahawa Nabi Muhammad Pesuruh Allah. Muhammad bukalah manusia biasa, beliau adalah Maksum iaitu terpelihara melakukan Dosa. Apa yang dicakapkan, perbuatan dan diam beliau adalah mengikut petunjuk Allah. Muhammad bermaksud Terpuji maka tiada pada dirinya yang tercela seperti tuduhan dia gila, tukang Sihir, memecahkan masyarakat dan pelbagai perkara buruk dilemparkan kepada beliau. Segala percakapan, perbuatan dan diam Nabi Muhammad terdapat pada Hadis yang disampaikan oleh Para Sahabat dan Tabiin.
Mereka yang telah Menunaikan Haji telah dapat merasakan perasaan yang tidak dapat digambarkan berkaitan kebesaran Allah dan bagaimana perasaan berada di Makan Nabi Muhammad S.a.w di Madinah. Oleh itu semangat perjuangan dan Dakwah untuk menyampaikan kebenaran Islam bagiti tinggi. Selamat berjuang untuk mendapat keredoan Allah.................Amin
Mereka yang akan menunaikan Haji beberapa tahun lagi dan yang telah mendaftar Haji diharapkan mendalami Ilmu Mengenal Allah dan Nabi Muhammad s.a.w semuga apabila menjejakkan kait di 2 Tanah Haram akan lebih terasa kehebatannya.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes