Wednesday, August 24, 2011

SAMPAI KE MADINAH ATAU KE MEKAH

Apabila bas sampai di Hotel penginapan Madinah atau Mekah, bakal haji jangan turun daripada bas. Petugas TH akan menaiki bas dan membuat beberapa pengumuman dan setelah itu barulah boleh turun daripada bas. Bakal haji akan membawa barangan dan pastikan tiada tertinggal dalam bas. Apabila turun dari bas terus ke bilik yang telah di tentukan di stiker. Kebiasaan pintu bilik telah dibuka dan kunci telah di letakan pada tempat kunci. Pada pintu bilik di lekat nama penghuni bilik dan boleh di rujuk supaya tidak tersalah bilik.


Bagasi akan dibawa oleh petugas ke tingkat masing-masing mengikut stiker yang terlekat pada beg. Jika beg tiada dalam masa 1 jam boleh membuat aduan kepada petugas TH. Bakal haji juga boleh mendapatkan maklumat dari petugas TH, kumpulan yang baru sampai menginap di tingkat berapa. Jika mereka menginap di tingkat 4 hingga 7 sebagai contoh, bakal haji boleh mencari di tingkat tersebut kerana kemungiknan beg tersalah hantar. Peringgakat kepada bakal haji jika terdapat dalam bilik beg yang bukan kepunyaan penghuni bilik, sila letak di luar bilik.
Bilik penginapan di asingkan mengikut jantina, bilik lelaki untuk bakal haji lelaki dan sebaliknya. Tabung Haji memaklumkan bahawa setiap bakal haji membawa beg pakaian masing-masing kerana mereka akan menginap di berlainan bilik.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes