Monday, August 22, 2011

PERJALANAN KE MADINAH ATAU KE MEKAH

Perjalanan bakal haji ke Madinah mengambil masa antara 5 hingga 7 jam dan jaraknya ialah 424 km. Perjalanan ke Mekah mengambil masa 2 hingga 3 jam dan jaraknya 72 km. Semasa dalam pertengahan perjalanan ke Madinah bas akan berhenti di tempat rehat yang terdapat kedai makan, tandas dan masjid. Bakal haji bolehlah berehat dan mengambil kesempatan untuk keperluan. Pastikan apabila turun bas hendaklah berteman, lencana, gelang pengenalan haji di pakai dan ingat no bas yang dinaiki.
Setelah selesai keperluan, bersegera menaiki bas dan pastikan kawan di sebelah telah menaiki bas sebelum bas bergerak. Apabila bas hampir sampai di Madinah, bas akan berhenti di Al Hijrah bagi tujuan pemeriksaan dan hanya tinggal 8 km untuk sampai ke Madinah. Bas akan berhenti kira-kira setengah jam bagi tujuan pemeriksaan. Jika banyak bas dan sibuk mungkin mengambil masa 1 jam atau lebih.
Bas yang ke Mekah tidak akan berhenti di pertengahan perjalanan tapi berhenti bagi tujuan pemeriksaan di Jummum dan jarak ke Mekah 20 km.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes