Thursday, February 3, 2011

KHEMAH ARAFAH DAN MINA
Semasa saya sampai di Arafah dan di Mina saya dapati jemaah haji akan menuju ke khemah masing-masing yang telah ditentukan oleh Tabung Haji. Mereka akan mencari tempat yang sesuai di dalam khemah. Saya lihat di beberapa petak khemah mereka menyusun kedudukan tempat pelbagai cara. Ada yang menyusun kedudukan kepala mengarah tiang khemah dan kaki menghala kearah luar khemah. Kedudukan mereka yang berada dikemah lain ada yang sebaliknya. Satu khemah 10 atau 12 orang. Beg yang dibawa mereka susun di bahagian kepala, ada yang mengunakan untuk dijadikan untuk meletak kepala. Kedudukan dalam khemah memanglah sempit. Apabila ingin solat sunat, masing-masing mengambil tempat yang sempit, ada keadaan mereka solat ada orang dihadapan mereka yang sedang tidor, duduk dan pelbagai keadaan. Apabila hendak solat fardu, mereka solat berjemaah dalam khemah dan saf tidak tersusun dengan baik. Di antara saf ada beg pakaian dan lain-lain. Kalau di khemah Mina ada tergantung kain yang tersangkut.
Saya teringat semasa kita mengikuti Kursus Haji Perdana, kita meletakkan beg di satu tempat. Apabila kita hendak tidor ada diantara kita yang mengambil kesempatak beriktikaf di dalam masjid dengan solat sunat dan apabila letih atau mengantuk mereka tidur duduk dalam keadaan tidor duduk dan ada yang tak larat tidor berbaring dengan beradap. Iaitu memastikan kaki tidak mengarah kiblat dan membuat alas di bahagian kepala dengan kain supaya tidak dikotori dengan air liur semasa tidor di kawasan itu.
Adalah lebih baik jika bagi bakal haji yang akan menunaikan haji membuat perancangan supaya khemah di Arafah dan Mina mereka jadikan susunannya macam susunan dalam surau atau masjid. Di bahagian tengah dan hadapan menghala kiblat di kosongkan bagi tujuan solat sunat atau untuk beribadat membaca Al Quran atau berzikir dan sebagainya. Beg diletak disatu tempat walaupun tidak berdekatan dengan kita. Beg bukannya selalu dibuka. Jika ada yang hendak tidor dapatkan tempat dibahagian tepi. Suasana dalam khemah seperti dalam surau atau masjid dapat mendorong dan memberi kekuatan kepada kita untuk kuat beribadah. Kesempatan semasa di Arafah dan Mina sangat sesuai beribadat kerana kita tidak membuat kerja apa-apa. Janganlah semasa dalam khemah kita sentiasa tidor sahaja. ( Gambar hiasan: kedudukan jemaah dalam khemah di Mina. macam mana hendak solat )

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes