Sunday, February 13, 2011

HARI KEPUTRAAN NABI MUHAMMAD S.A.W

Pada tanggal 12 RabiulAwal setiap tahun Umat Islam memperingati Hari Keputraan Nabi Muhammad S.a.w. Bagi Umat Islam yang telah mengerjakan Haji atau Umrah tentulah timbul kerinduaan kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad kerana mereka telah meziarahi Makam Nabi di Madinah dan telah pergi ke bumi kelahiran Nabi dan dapat merasakan bagaimana kesusahan dan kepayahan Nabi mengembangkan ajaran Islam dan penghijrahan Nabi.
Umat Islam di Malaysia biasanya akan berarak dengan membawa sepanduk yang ditulis dengan selogan-selogan atau thema bagi memuji kebesaran Nabi Muhammad s.a.w. Bagi memudahkan mereka yang berarak berselawat ada pihak membuat salinan selawat untuk diedarkan kepada orang ramai. Tapi malangnya setiap tahun, setelah berarak salinan selawat dibuang merata-rata. Perarakan ini jangan ada percampuran bebas antara lelaki dan perempuan. Pastikan Solat tidak ditinggalkan untuk berarak.
Di Masjid atau Surau akan di adakan Ceramah Khas berkaitan Nabi Muhammad S.a.w. Aktiviti ini diadakan bagi menyedarkan umat islam berkaitan Nabi yang dicintai dan yang disayangi. Tapi ramai yang terlupa berkenaan ajarannya yang mesti atau wajib dilaksanakan dan disampai kepada manusia yang belum Islam. Nabi Muhammad s.aw. diutuskan untuk member kerahmatan kepada seluruh Alam iaitu manusia, binatang, tumbuhan dan Alam sekitar. Saban tahun umat islam memperingati Hari Keputraan Nabi Muhammad s.a.w. kita lihat masih terdapat manusia yang merana disebabkan kemiskinan, manusia tidak aman akidahnya, zuriatnya, akalnya, hartanya dan nyawanya. Janganlah aktivit yang dilakukan hanya untuk berseronok-seronok sahaja.
Sejarah silam hendaklah dijadikan kekuatan Umat Islam bagi meneruskan kerja yang ditinggal oleh Nabi dan Sahabat-sahabat. Seeloknya dalam bulan RabiuAwal kita hidupkan suasana Kelahiran Nabi dengan melakukan kempen pelaksanaan Islam seperti mengadakan solat waktu berjemaah di pejabat kerajaan atau swasta. Jika waktu zuhur atau asar kerja diberhentikan sebentar, kakitangan dan pelanggan bersama-sama solat berjemaah diruang yang ada kelapangan yang mudah untuk orang ramai. Kempen berkenaan pakaian Islam samada lelaki dan perempuan yang betul. Kebelakangan ini ramai yang bertudung, itu sudah bagus tapi perlu dijelaskan bertudung yang disuruh oleh islam bagaimana. Hendaklah menutup aurat dan melabuhkan kain tudung ke paras dada. Pakaian tidak menampakkan bentuk badan dan kain tidak jarang dan tidak terlalu lembut. Memadailah untuk tahun ini dilakukan dua kempen seperti di atas dahulu kerana ia berkaitan untuk menyelamatkan Akidah dan Zuriat. Kerja menyampaikan ajaran islam adalah tugas semua peringkat, Ulamak, Ustaz, Doktor, Jurutera, Pejawat Awam, buruh, belia dan murid sekolah mengikut kemampuan. Jika tidak boleh menyampaikan melalui percakapan boleh melalui risalah.
Diharapkan bermula tahun ini peningkatan pemahaman dan perlaksanaan Islam dapat dihasilkan.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes