Tuesday, February 1, 2011

BERKUASA UNTUK MENUNAI HAJI

Ibadat Haji adalah perintah Allah s.w.t kepada mereka yang beriman yang berkuasa. Berkuasa terbahagi kepada ketogeri seperti berikut:

Berkemampuan disegi kewangan
Bakal haji yang berkemampuan menyediakan perbelanjaan menunaikan haji dan mereka yang tinggal. Pelbagai cara dilakukan dengan kemampuan kewangan, di antara mencari Pakej yang ada kekosongan tempat. Tindakan ini bukan mengambil tempat orang lain yang seharusnya pergi. Tidak ada soalan yang mengatakan haji adalah untuk orang yang berwang kerana itu memang antara syarat Wajib Haji dan jika tidak berusaha ini adalah kesalahan kepada mereka.
Memahami Ilmu berkaitan Ibadat Haji
Persiapan Ilmu berkaitan Ibadat Haji iaitu Rukun, Wajib dan Larangan Ihram. Ilmu Akidah, Fardu Ain dan Fardi Kifayah. Memahami perkara-perkara yang menyebabkan sesorang boleh terbatal Iman. Dengan cara itu boleh kita mengambil tindakan untuk memperbetulkan diri sebelum ke Tanah Suci dan bertaubat. Memahami hukum Wajib, Sunat, Haram. Makruh dan Harus supaya kita dapat mengambil tindakan atas keutamaan jika bertembung dengan 2 pilihan. Sebagai contoh, Cium Hajar Aswad itu sunat tapi menolak dan menyakitkan orang lain itu Haram. Oleh itu tak apalah tidak cium Hajar Aswad memadailah mengangkat tangan untuk isharat sahaja. Melaksanakan Haji dengan Ilmu akan menghasilkan Haji Mabrur. Ini bukan bermakna jika kita belum ingin menunai haji kita tidak perlu menuntut ilmu. Menuntut Ilmu adalah Wajib kepada setiap orang Islam.

Sihat tubuh badan dan Minda
Ibadat Haji sangat berbeza dengan lain Ibadat Solat, Puasa dan Zakat. Solat hanya bergerakan dan percakapan terhad. Puasa amalan yang orang lain tidak tahu melainkan Allah sahaja yang mengetahui. Zakat mengeluarkan harta untuk diberi kepada hasnaf. Haji merangkumi semua ibadat di atas dan kekuatan fizikal kerana perlu bergerak untuk tawaf, saie dan melontar. Bakal haji juga perlu kekuatan minda untuk membuat pertimbangan segala tindakan dan keadaan yang positif. Mereka yang tidak sihat yang tiada harapan sembuh atau terlalu lemah kerana tua dan minda tidak sihat kerana nyanyuk, maka seharus tidak pergi menunaikan haji tapi melaksanakan Badal Haji.

Termasuk dalam kuota haji
Umat Islam di Malaysia yang telah berdaftar dan ingin sangat bersegera untuk menunaikan Haji tapi belum Terpilih. Mereka tidak berdosa jika tidak berkesempatan untuk menunaikan haji kerana dijemput oleh Allah s.w.t mengadapnya. (meninggal dunia). Tapi wang yang disimpan untuk menunai haji boleh dibuat Badal Haji oleh Waris.
Umat Islam tidak seharusnya merasa kecewa jika tidak atau belum dapat menunaikan Haji. Allah s.w.t hanya mewajibkan kepada yang berkemampuan sepert syarat di atas. Jangan kita bandingkan orang lain telah menunai Haji kita belum. Mungkin juga orang mengatakan kenapa kita ada duit tidak pergi Haji. Itu hanya satu syarat sahaja. Maka janganlah kerana orang kita susah hati……………….
Berhati-hati kerana ada orang yang ingin mengambil kesempatan menjanjikan, jika berurusan dengan mereka akan dapat pergi menunai haji. Mereka akan meminta supaya membayarkan sejumlah wang. BERINGATLAH!

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes