Wednesday, December 22, 2010

PENGEMBARAAN INTELEK BAB 9

KESERONOKAN DI MASJID ALHARAM
Sebelum ke Tanah Suci saya mula menanamkan dalam diriku dengan sifat yang baik dan positif terhadap diri dan persekitaran. Saya memahami suasana di Tanah Suci akan menguji saya kerana saya akan mengalami perkara-perkara yang menyebabkan saya marah, bimbang dan bingnong.
Semasa saya di Masjid AlHaram apabila ingin mencari tempat solat, ada wanita yang solat bersebelahan suaminya dalam jemaah lelaki maka saya terfikir berkenaan haram wanita bersebelah lelaki lain atau merosakan saf. Saya merasa binbang. Maka saya mengambil tindakan mendekati suaminya dan berkenalan dan menyatakan saya dari Malaysia. Kemudian menjelaskan bahawa wanita tidak boleh solat bersama dalam jemaah lelaki, tapi mereka tidak perduli. Maka syaitan telah menuangkan minyak kepada kemarahan saya. Cepat-cepat saya beristifar dan berkata dengan diri saya” Kasihan mereka kerana mungkin mereka bimbang dan takut terpisah diantara mereka” dan saya memohon keampunan kepada Allah s.w.t untuk diriku dan mereka.
Semasa duduk menunggu masuk waktu solat adakala saya dipegang kepala, dilangkah, disepak lutut kerana mereka ingin menuju kehadapan. Saya merasa marah. Cepat-cepat saya beristifar dan berkata pada diri “ Ya Allah, mungkin perkara ini engkau kena pada ku tidak pada orang lain kerana memberi saya kesempatan untuk melatih supaya Sabar”
Apabila saya memandang kaabah saya melihat orang melakukan perkara-perkara melampau seperti mencium dinding kaabah, melekapkan dada ke dinding kaabah, mengosok dinding kaabah dengan kain dan pelbagai lagi. Maka saya beranggapan mereka telah melampau dan telah melakukan perkara yang tidak disuruh oleh Islam, kesimpulahnya mereka telah SALAH. Cepat-cepat saya beristifar kepada Allah s.w.t dan saya berkata pada diriku “Mereka terlalu rindu dan cintanya kepada Allah maka mereka berbuat demikian seperti tindakan seorang ibu kehilangan anak yang disayangi, akan mencium apa sahaja barang kepunyaan anak seperti baju, anak patung, mainan dan lain-lain.”
Banyak perkara yang berlaku di dalam Masjid AlHaram yang tidak bersesuaian dengan pertimbangan akal saya tapi cepat-cepat saya beristifar dan berfikir secara positif.
Alhamdulillah saya merasa tenang dan merasa damai apabila ke Masjid AlHaram. Inilah sebahagian 100,000 kelebihan pahala yang Allah s.w.t berikan kepada mereka yang solat di Masjid AlHaram.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes