Saturday, December 11, 2010

MASHYAIR

Pada 14 Nov. kami yang menaiki KT57 dijadual ke Arafah selepas Asar tapi bergerak lewat sedikit. Kami diminta menaiki bas melebehi 63 orang penuh sesak dengan alasan perjalanan ke Arafah tidak lama. Sebuah bas mempunyai 45 tempat duduk sahaja. Jemaah tidak bersungut tapi mengikut arahan walaupun mereka mengetahui tambang bas telah dibayar. Apabila sampai Arafah Waktu Magrib telah masuk dan jemaah pergi ke bilik air berhampiran untuk membuang air kecil/besar dan mengambil wuduk tapi air paip tiada. Maklumat yang diterima paip besar yang menyalurkan air telah pecah dan sedang dibaiki. Kami solat Jamak Tamam Takdim Magrib dan Ishak. Setelah solat kami masuk ke khemah dan menyusun satu tiang khemah 12 orang. Susunan dua baris, kaki ke arah tiang khemah. Semasa menunggu waktu wukuf jemaah melakukan ibadat secara bersendirian samada solat sunat, membaca Al Quran, berzikir dan berdoa. Solat waktu dilakukan di Khemah yang di khas sebagai surau. Apabila masuk waktu Zuhor pada 9 Zul Hijah maka kutbah arafah dimulakan kemudian Solat Jamak Takdim Tamam Zuhor dan Asar, bagitu juga Magrib dan Ishak apabila masuk masuk waktu Magrib.
Lepas masuk waktu asar jemaah mula bergerak ke Muzdalifah dengan menaiki bas melebihi 63 orang. Apabila sampai di Mudzlifah jemaah belum solat, mendirikan solat jamak Takdim Tamam Magrib dan Ishak. Jemaah yang telah solah di Arafah mereka mencari tempat rehat dengan membentang tikar, kemudian mencari anak-anak batu. Disunatkan mengutip 7 biji anak batu di Mudzlifah tapi desebabkan lama berada di situ kami mengutip secukupnya bagi melontar pada 10 Zulhijah 7 biji, 11,12 dan 13 Zulhijah 21 biji dan lebihan sedikit.
Apabila melepasi waktu tengah malam 10 Zulhijah jemaah mula menaiki bas seperti pergerakan ke Arafah dan Mudzlifah iaitu menaiki bas penuh sesak melebihi 63 orang. Alhamdulillah saya dan isteri sampai kira-kira melepasi jam satu malam. Kemudian kami berhimpun di hadapan kawasan khemah untuk melontar Jamarah Kubra 10 Zulhijah, apabila mencukupi dalam 200 orang kami mula bergerak ke tempat melontar. Jarak dari khemah ke tempat melontar 2.5km. Kami bergerak dan menuju ke tingkat satu di tempat melontar dan melakukan lontaran. Alhamdulillah saya dan isteri melontar dibahagian hadapan tembok. Melontar hari Tasrik dilakukan pada malam 12 lontaran ke 11 (melontar di Tingkat 3 ), pada malam 13 lontar ke 12 dan selepas solat subuh hari ke 13 melontar untuk ke 13 (lontaran 12 dan 13 di tingkat bawah). Kami berjalan kaki untuk melontar bagi empat hari ialah 40 km.
Pada 13 Zulhijah kami bergerak yang paling akhir dari Mina ke Makkah. Apabila bas sampai tiba-tiba tayar bas bocor dan digantikan dengan bas lain. Pergerakan ke Makkah samgat sesak kerana jalan ditutup kerana jemaah akan melakukan solat Jumaat di Masjid AlHaram.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes