Monday, March 21, 2011

MEMPERBANYAKAN AMAL IBADAT

Mekkah dan Madinah adalah dua tanah haram yang menawarkan kebajikan dan pahala berlipat kali ganda. Di Tanah Haram Mekkah akan dapat 100,000 kali kelebihan dan di Tanah Haram Madinah 1,000 kali ganda kelebihan. Ini adalah Tawaran daripada Allah s.w.t. yang tidak ragu-ragu lagi. Apabila berada di duan Tanah Haram rubutlah peluang setiap masa untuk melakukan amal Ibadat dan kebajikan. Antara amal ibadat ialah melakukan Solat Fardu, solat sunat, membaca Al Quran, berzikir, berdoa, beriktikaf, mendengar ceramah (menuntut ilmu). Antara kebajikan ialah menolong orang tidak berupaya seperti orang tua, orang sakit. Bentuk bantuan ialah memberikan mereka keutamaan mendapatkan makanan, menaiki lif, menggunakan bilik air. Kebajikan lain ialah memberi rakan sebilik makanan dan minuman yang dibeli. Membantu membersihkan bilik tidur atau bilik air. Banyak lagi kebajikan-kebajikan yang boleh dilakukan. Semua yang disebutkan di atas akan mendapat pahala berkali ganda. Mungkin kelebihan ini tidak dapat dilihat dan dirasakan.
Mari kita buat perbandingan dalam kehidupan kita. Jika ada orang menawarkan kita bentuk pelaburan yang modalnya kecil seperti modal RM10 dan dijanjikan keuntungan RM 1 Juta. Berebut manusia untuk melabur. Ramai manusia tertipu dengan tawaran dari manusia. Bagi Orang beriman, apabila ditawarkan oleh Allah s.w.t. memang meyakini bahawa Tawaran ini Benar. Maka keuntungan ini akan dapat dimanafaat nanti di Akhirat. Janganlah lepaskan peluang ini apabila sampai di Dua Tanah Haram.
Bagi memudahkan untuk melakukan Amal Ibadat dan Kebajikan di Tanah Suci, mulai sekarang hendaklah kita lakukannya di Tanah Air lagi iaitu dalam kehidupan harian kita. Kerap ke Surau atau Masjid. Jadikan amalan solat sunat, membaca Al Quran, berzikir dan sentiasa berdoa.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes