Sunday, March 6, 2011

IKHLAS MENGERJAKAN HAJI

Persiapan awal ialah memastikan setiap amalan yang dilakukan mula sekarang hendaklah Ikhlas hanya kepada Allah s.w.t. Setiap perkerjaan dalam kehidupan boleh mendapat ganjaran Allah s.w.t apabila diiringi dengan Keikhlasan. Rujuk Al Quran Surah Baiyinah ayat 5. Keikhlasan memang mudah disebut dengan lisan. Kadang-kadang kita tidak yakin samada kita ikhlas, maka kita lafaskan “ Saya ini Ikhlas”.
Bagi melatih agar perbuatan kita Ikhlas. Cuba kita memberi bantuan kepada mereka yang kita tidak kenal, atau kepada mereka yang kita tidak suka. Mungkin perasaan kita merasakan tidak akan mendapat apa-apa faedah. Islam menyuruh umatnya berlumba-lumba tolong menolong. Maka apabila kita faham bahawa perbuatan kita ini suruhan agama, dengan rela hati kita lakukan.
Marilah kita renungkan keadaan berikut:
• Ada manusia melakukan amalan Wirid kerana ingin supaya perniagaannya beroleh keuntungan yang besar. Maka sentiasa dia melakukan Wirid tanpa ditinggalkan setiap hari dan masa.
• Ada manusia yang solat kerana mengikut pakar kesihatan ada menyatakan bahawa pergerakan badan iaitu berdiri lurus, rukuk, sujud dan duduk tahiyat adalah menepati keperluan pergerakan darah dalam badan. Maka kita solat untuk senaman pergerakan darah dan ingin sihat.
• Ada manusia puasa kerana doktor mengatakan bahawa puasa boleh menyihatkan badan dan mengelakan penyakit. Maka kita pun puasa.
• Ada manusia membayar zakat kerana dengan bayar zakat kita tidak perlu membayar cukai. Oleh itu kita bayar zakat.
• Ada manusia menunaikan haji kerana malu nanti orang kata kita tidak mampu atau menunaikan haji supaya dapat penghormatan manusia.
Manusia sekarang telah ramai yang pandai, selalu berpikiran logik. Akan melakukan sesuatu itu jika mendatangkan keuntungan kepadanya. Memanglah tidak salah perlakuan seperti di atas, tapi kita hendaklah bijak pandai. Misalnya perbuatan tadi jika lakukan kerana perintah Allah, ingin redo Allah, ingin kasih Allah, maka nanti segala yang kita perlukan tadi akan diperkenan Allah dengan Rahman dan Rahimnya.
Jangan pula kita berpendirian bahawa perbuatan kita tidak Ikhlas maka kita tidak mahu melakukan kerja baik. Ini mengambarkan kita berputus asa dengan Allah s.w.t. Kita hendaklah terus buat juga dan kita mengharapkan supaya Allah meletakan keikhlasan dalam diri kita.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes