Sunday, October 17, 2010

PENGEMBARAAN INTELEK BAB 7

Sesampai sahaja masuk Kota Madinah Al Munawarah, saya melihat bangunan-bangunan moden. Maka terfikir semasa Nabi Muhammad s.a.w berhijrah. Pada 8 Rabi’ulawal tahun 1 Hijrah baginda sampai di Quba iaitu kira-kira 10 kilometer jauhnya dari Yatsrib. Nabi berehat 4 hari kemudian mendirikan Masjid, iaitu Masjid Quba yang pertama didirikan dalam sejarah Islam. Pada 12 Rabi’ulawal tahun 1 Hijrah Nabi memasuki Kota Yatsrib. Sejak kemasukan Nabi kota ini, nama Yatsrib berubah nama menjadi Madinatul Nabi ( Kota Nabi) Maka Nabi mengaturkan Sistem Pemerintahan dan ujudlah Piagam Madinah. Di Madinah terlaksananya perundangan Islam dalam segala sudut kehidupan. Ya Allah engkau jadikan lah daku hambamu yang tidak mempertikaikan Undang-undang mu. Amin…………
Kemudian saya sampai ke Hotel tempat penginapan. Di Madinah saya akan berada selama 8 hari, Insya Allah dapatlah saya solat fardu sebanyak 40 waktu. Ya Allah dengan terlaksananya daku solat 40 waktu di Masjid Nabi mu, engkau jauhlah sifat munafik dalam diriku dan jadikan daku cinta untuk solat berjemaah setelah kembali ke Tanah Air.
Selepas solat subuh di Masjid Nabi pada hari kedua, saya kembali ke hotel untuk berkumpul bagi dibawa melawat disekitar Masjid Nabi iaitu menziarahi Makam Nabi Muhammad s.a.w. dan sahabat dan keluarga baginda dengan memberi salam . Maka terasa pada diri ku seolah-olah Nabi masih hidup dan terasa sangat rindu kepada beliau. Hatiku sungguh sayu dan hiba. Selama ini saya hanya mengetahui ajaran Nabi melalui pembelajaran, pembacaan, ceramah dan lain. Hanya Ilmu Yakin tapi sekarang secara Ainun Yakin iaitu saya dapat melihat keujudan Nabi walaupun dengan melihat makamnya. Ya Allah engkau jadikan daku hambamu yang sanggup mempertahankan dan menyampaikan ajaran Nabi Muhammad s.a.w.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes