Wednesday, October 13, 2010

PENGEMBARAAN INTELEK BAB 6

Perjalanan menaiki bas dari Jedah ke Madinah. Saya telah ditentukan menaiki bas no. 3 dan beg, saya letakan di kawasan bas no. 3. Saya memerhatikan pekerja mengangkat beg masuk dalam perut bas dan ada diangkat di atas bumbung bas. Saya merasa puashati kerana beg saya telah diangkat oleh pekerja dan diletak di atas bumbung bas. Petugas TH membuat panggilan dengan pembesar suara meminta bakal haji menaiki bas. Saya mengikut arahan tersebut dan mengambil tempat duduk yang kosong. Pemandu menuju ke arah tempat duduk pemandu sambil membawa karung berisi pasport penumpang.
Alhamdulillah bas mula bergerak. Semasa dalam perjalanan saya melihat melalui tingkap bas, saya melihat padang pasir dan di sana sini terdapat tompokan-tompokan tumbuhan. Kemudian dilihat beberapa kawan unta sedang berjalan membelahi padang pasir. Kadang-kadang terdapat angin berserta pasir berterbangan melintasi jalan yang dilalui oleh bas yang saya naiki. Terdapat dikiri kanan jalan yang dilalui tersergam gagah bukit-bukit batu.
Saya teringat kisah penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w bagaimana susah dan peritnya beliau. Nabi hanya kadang-kadang menaiki unta dan kadang-kadang berjalan. Perjalanannya melalui padang pasir dan mehadapi angin pasir, panas terik dengan kehausan. Ini lah kesungguhan Nabi mematuhi arahan Allah s.w.t supaya berhijrah ke Madinah. Timbul keinsafan dalam diri saya.
Saya merasakan apa yang saya lalui tidaklah berat dan susah, malahan hanya duduk dalam bas yang berhawa dingin. Ya Allah saya sangat bersukur atas nikmat mu. Ya Allah berilah kekuatan dan kesabaran bagi mematuhi perintah mu dan meninggalkan larangan mu. Amin………….

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes