Tuesday, December 6, 2011

KOUTA HAJI

Alhamdulillah sudah ramai orang Islam di Malaysia yang mendaftar Haji dengan Tabung Haji. Setiap hari masih ada orang ramai yang mendaftar Haji tidak kira tua, muda dan kanak-kanak. Jika mereka mendaftar hari ini, masa menunggu terlalu lama.

Setiap Negara telah diperuntukan Kouta oleh OIC sebanyak 0.1% daripada penduduk negara tersebut. Malaysia telah diperuntukan seramai 28,000 orang dari 28 juta penduduk.

Ketetapan ini dikuatkuasa oleh Kerajaan Arab Saudi bagi menentukan Keselamatan, Kemudahan dan Pentadbiran dapat disediakan bagi Jemaah Haji yang berkunjung ke Tanah Suci.

Peranan Tabung Haji adalah menentukan giliran Bakal Haji yang akan menunaikan Haji setiap tahun. Peraturan telah ditetapkan bahawa mereka yang mendaftar dulu akan Terpili dulu untuk memunaikan Haji.

Setiap tahun ramai yang tidak terpilih akan membuat rayuan. Pelbagai alasan yang dikemukakan. Ada yang mengatakan mereka tidak faham untuk mendaftar Haji walaupun mereka telah menyimpan dalam Tabung Haji.

Ada diantara mereka baru ada kemampuan setelah umur telah lanjut. Kemampuan tersebut adalah bantuan anak-anak yang berpakat sesama mereka untuk menghantar orang tua mereka menunaikan Haji. Harapan mereka jika ibu bapa mereka berjaya menunaikan Haji, terasa sedikit sumbangan kesusahan ibu bapa mengasuh dan menjaga mereka semasa kecil.

Ada yang merasa bimbang jika tidak berkesempatan untuk menunaikan Haji kerana telah berkemampuan dari segi Kewangan, Ilmu Pengetahuan.

Setiap tahun juga akan terdengar kekesalan orang ramai yang tidak diluluskan oleh Tabung Haji rayuan mereka. Pelbagai persoalan dikemukakan. Kenapa mereka yang baru daftar boleh terpilih? Kenapa mereka yang mengikut Pakej atau Syarikat yang diluluskan oleh Tabung Haji boleh Terpilih? Ada yang mengatakan jumpa pihak tertentu yang berpengaruh boleh Terpilih. Kenapa ada mereka yang banyak kali menunai Haji boleh pergi?

Wahai bakal Haji! Haji adalah Ibadat. Menyahut Seruan Haji hendaklah disambut dengan Ikhlas. Pembersihan Hati dari sangka buruk terhadap kesempatan saudara kita yang dapat menunaikan Haji. Hati hendak reado terhadap ketentuan.

Bagi mereka yang terpilih hendaklah menjaga perasaan mereka yang tidak terpilih. Sebaiknya mereka yang terpilih mendoakan mereka yang tidak terpilih dapat menunaikan haji dengan segera.

Masalah yang dihadapi mereka yang terpilih kerana rayuan, akan menceritakan kepada yang tidak terpilih bahawa mereka dapat kerana jumpa orang berpengaruh, sudah pergi Haji berkali-kali dan pelbagai lagi sehingga menimbulkan kesedihan dan sakit hati mereka yang tidak terpilih.

HAJI ADALAH IBADAT BUKAN UNTUK BERMEGAH-MEGAH DAN BERBANGGA.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes