Tuesday, December 6, 2011

BERURUSAN DENGAN TABUNG HAJI

Pendeposit Tabung Haji (TH) sekarang akan mencecah 7 Juta orang daripada 28 Juta penduduk Malaysia. Jika 60% penduduk Malaysia yang Islam maka jumlah penduduk Islam sebanyak 16.8 Juta. Oleh itu pendeposit TH akan mencapai 50% penduduk Islam Malaysia pada akhir 2012.
TH telah menyediakan pelbagai kemudahan untuk berurusan dengan TH. Pendeposit TH boleh berurusan berkaitan Simpanan dan Pengeluaran melalui ATM atau CDM Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) dan Bank Rakyat (BR). Dimana-mana tempat terdapat kemudahan ATM dan CDM untuk berurusan. Setiap urusan akan ditolak dari akaun TH sebanyak RM1.00.
Selain dari mengunakan mesin ATM dan CDM, Pendeposit TH boleh berurusan di Kaunter BIMB atau Kaunter BR. Perkhidmatan yang boleh diperolehi ialah Simpanan, Pengeluaran, Buka Akaun Baru, Kemaskini Buku Akaun TH dan Pendaftaran Haji.
Walaupun perkhidmatan ATM, CDM dan Kaunter BIMB dan BR telah lama diperkenalkan, tapi masih ramai pendeposit yang berurusan dengan Kaunter TH. Pendeposit akan ramai berkunjung ke Kaunter TH pada Hari Isnin dan Jumaat setiap minggu kedua, ketiga dan keempat pada setiap bulan. Jika semasa cuti sekolah kunjungan pendeposit luar biasa setiap hari bekerja. Pendeposit juga akan lebih ramai apabila selepas Cuti Hari Raya Aidil Fitri.
Soal selidik yang didapati dari pendeposit berkaitan perkhidmatan ATM, CDM dan Kauter BIMB dan BR menyatakan bahawa mereka lebih yakin berurusan dengan Kaunter TH. Ada yang tidak yakin mengunakan ATM atau CDM. Ada yang tidak mahu menggunakan mesin kerana bayaran RM1.00.
Pendeposit di Lembah Kelang akan melalui pelbagai masalah apabila ingin pergi ke Kaunter TH. Antara masalah ialah menghadapi kesesakan jalan raya, mendapatkan petak letak kenderaan dan kena bayar, terpaksa menunggu lama apabila berurusan semasa waktu kemuncak seperti yang disebutkan di atas.
Bagi mengatasi perkara di atas, perkhidmatan ATM dan CDM sangat baik. Walaupun pada mula tidak yakin tapi apabila selalu menggunakanya akan menyebabkan kita selesa. Tidak perlu menunggu lama, banyak tempat ada mesin ATM dan CDM dan berhampiran dengan rumah atau tempat kerja. Menggunakan ATM dan CDM perlu ada Kad BIMB atau BR untuk berurusan kecuali CDM BIMB tidak perlu kad memadai mengikut arahan pada mesin CDM untuk Simpanan di TH.
Bayaran RM1.00 adalah kecil jika dibandingkan kesusahan yang dilalui dan membayar letak kenderaan, meninggalkan waktu kerja yang lama.
Jika Pendeposit masih ingin berurusan di Kaunter TH pada waktu puncak adalah disarankan membawa bahan bacaan supaya tidak bosan menunggu.
Sudah sampai masanya kita berubah untuk keselesaan kita.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes