Sunday, December 18, 2011

BAYI BOLEH DAFTAR HAJI

Pendaftaran Haji dengan Tabung Haji adalah mesti dilakukan bagi mereka yang ingin melaksanakan Ibadat Haji di Tanah Suci Mekah. Apabila mendaftar Haji mereka terpaksa menunggu lama kerana setiap tahun Tabung Haji hanya dibenarkan mebawa 28,000 orang baka haji setiap tahun.
Bagi memudahkan perancangan awal, dinyatakan siapa yang boleh mendaftar Haji dengan Tabung Haji. Sesiapa sahaja yang telah membuka Akaun dengan TH dan mempunyai simpanan sekurang-kurangnya RM1,300.00. Jika baru buka Akaun TH jumlah minimum RM1,310.00.
Pendaftaran tidak mengikut umur. Bermula dari bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa atau telah berusia boleh mendaftar Haji.
Mereka yang berumur kurang 12 tahun, apabila penjaga ingin mendaftar Haji sila bawa Surat Beranak. Bagi Remaja 18 tahun keatas yang masih mengunakan nombor kad pengenalan Penjaga semasa membuka Akaun TH hendaklah menukarkan No Kad Pengenalan Penjaga kepada Kad Pengenalan Sendiri.
Proses Penukaran Kad Pengenalan Penjaga kepada Kad Pengenalan Sendiri adalah seperti berikut:
1. Penjaga dan Pemilik Akaun TH hendaklah hadir ke Pejabat TH yang Berhampiran.
2. Lengkapkan borang Tukar Maklumat Peribadi
3. Bawa salinan asal dan fotostat Kad Pengenbalan Penjaga dan Pemilik Akaun TH
Diharapkan orang ramai dapat menyebar atau menyampaikan maklumat ini kepada sesiap supaya mendaftar Haji. Mudah-mudahan usaha ini dikira Dakwah yang mendapat ganjaran Pahala dari Allah s.w.t.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes