Thursday, April 21, 2011

KURSUS INTENSIF HAJI 1432H

Bakal Haji (BH) 1432H akan diperlengkapkan lagi dalam ilmu dan amal ibadat haji dengan menganjurkan Kursus Intensif Haji (KIH) yang dijangka di adakan di Dewan Utama Masjid Negara bermula pertengahan bulan Jun 2011. KIH akan diadakan untuk 2 hari bagi setiap BH yang Terpilih yang telah menjawab menerima Tawaran. KIH bermula jam 8.30 pagi hingga jam 5.00 petang. Tabung Haji menyediakan minuman pagi dan makan tengahari untuk 2 hari. THWP akan memanggil mengikut kumpulan dan setiap kumpulan melibatkan 100 hingga 150 BH.
Melalui pengalaman beberapa tahun yang lepas, berlaku pembaziran makanan dan kos pengendalian kursus kerana ada BH tidak hadir pada hari ditetapkan dan tidak memaklumkan kepada THWP. Kos makanan dan pengendalian KIH adalah tanggungan TH dan BH tidak perlu membuat sebarang bayaran. Oleh itu BH yang ingin hadir KIH yang ditetapkan dalam surat panggilan perlu menjawab untuk hadir dengan mengembalikan Slip Kehadiran di THWP. Jika tiada jawapan dari BH, THWP akan menggantikan tempat tersebut dengan BH lain yang sanggup hadir. Sebagai kawalan Urusetai akan membekalkan lencana KIH semasa BH mendaftar. BH yang tiada nama dalam senarai tidak dibenarkan menyertai KIH. BH hanya boleh hadir jika ada kekosongan tempat pada kumpulan lain. Adalah lebih baik BH yang tidak nama pada hari tersebut tidak hadir ditempat KIH tapi berurusan di THWP untuk menentukan tarikh KIH.
BH yang akan hadir KIH perlu mambawa bersama surat panggilan dan alatulis. Pada hari pertama BH perlu membawa kain ihram/telekong untuk simulasi Tawaf, saie dan melontar. Pada pengujung hari kedua akan diadakan ujian kefahaman. BH yang mendapat markah 39% kebawah perlu hadir Kursus Khas Haji (KKH) yang akan dimaklumkan tarikh nya. KKH akan diadakan sehari, masa jam 8.30 pagi hingga 5.00 petang.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes