Sunday, June 20, 2010

PENGEMBARAAN INTELEK (BAB 1)

Saya akan memulakan perjalanan bagi menunaikan haji tidah lama lagi. Perasaan saya bercampur-campur dengan bimbang, cemas, tertanya-tanya, ragu dan pelbagai lagi. Maka saya mula menambahkan pengetahuan berkaitan ibadat haji, maklumat pengurusan dan panduan kesihatan selain mengikuti kursus, saya membaca buku-buku yang diberikan oleh TH. Juga memdapat maklumat melalui CD dan Internet. Saya kurang membuat perbincangan yang tidak perlu seperti perkara khilaf atau perkara yang direka-reka kerana saya tidak mahu memasukan maklumat tersebut di dalam minda saya.
Saya sedar saya akan melaksanakan haji, ini bermakna saya perlu memperkemaskan lagi kepahaman berkaitan akidah, wuduk dan solat. Saya akan menolak atau tidak melakukan perkara-pekara dan perkataan yang boleh mensyirikan Allah swt. Saya mula membaca Tafsir Al Quran untuk memberikan kefahaman apabila saya membaca Al Quran.
Saya dari sekarang akan memastikan setiap waktu solat dikerja di surau dan masjid dengan berjalan kaki bagi membiasakan diri saya untuk solat di Masjidil Nabawi atau Masjid Al Haram yang dimaklumkan jaraknya agak jauh. Jika hari cuti saya cuba beriktikaf di surau atau masjid dengan membaca Al Quran dan solat sunat agar saya mampu berada lama di tempat tersebut.
Saya sedar bahawa wuduk itu adalah teras bagi menjadi solat atau tawaf itu sah, maka saya meletakan ketelitian dalam pengambilan wuduk tapi bukan dalam keadaan waswas.
Saya mula merasa letih.......................................................
(akan bersambung)

1 comments:

RKC said...

Tuan Haji,

Persiapan untuk pergi haji membuat kita rindu untuk terus mengulanginya. Semuga mendapat Haji yang Mabrur.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes