Saturday, June 26, 2010

PENGEMBARAAN INTELEK (BAB 2 )

Saya balik dari kerja dan berihat di ruang tamu. Selepas mandi menunggu waktu Magrib, saya melihat surat dalam peti surat. Dalam saya membelik sampul surat saya dapat di antaranya ada surat Tabung Haji. Saya mendahulukan membuka surat Tabung Haji. Saya membaca dengan teliti walau pun tajuk surat ialah KURSUS HAJI INTENSIF (KHI) TABUNG HAJI (THWP) BAGI MUSIM xxxxxxxx. Semasa saya terima surat TH berkaitan Pemeriksaan Kesihatan, saya tidak membaca dengan teliti. Pada tarikh pemeriksaan kesihatan saya terus ke Klinik Tanglin. Apabila saya sampai, petugas minta borang dan Buku Rekod Kesihatan, saya tercengang dan mengatakan bukankah semuanya ada disini. Petugas meminta surat TH dan menyatakan sebelum hadir hendaklah mengambil tindakan tertentu. Kemudian petugas melihat senarai nama, nama saya tiada. Saya mengatakan saya diminta hadir pada hari ini seperti tercatat dalam surat TH. Petugas menyatakan tarikh tersebut perlu dijawab kehadiran kerana jumlah yang hadir terlalu ramai dan untuk menyelesai pemeriksaan pada hari ini, jumlahnya telah ditentukan. Petugas minta saya menghubungi TH untuk menentukan tarikh lain dan mengambil tindakan tertentu seperti dalam surat TH.
Sekarang mula saya faham dan kali ini saya mengambil tindakan seperti dalam surat TH. Saya mengambil telefon bimbit dan terus SMS ke no dalam surat. Allhamdullilah sudah. Tidaklah susah sangat. Saya tertanya samada SMS yang saya hantar diterima, maka saya lihat pada telefon samada ada pesanan mengatakan SMS saya gagal. Tiada……..Bermakna SMS saya telah sampai. Apabila saya hendak pergi Kursus saya dikehendaki membawa kain Ihram dan surat ini. Saya mesti ingat perkara ini dan saya mesti sediakan beg dan memasukan perkara yang perlu dibawa di dalam beg tersebut.
Sekarang baru saya rasa lega sambil menghirup air kopi……………………….

(bersambung)

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes