Saturday, January 26, 2013

UJIAN PERTAMA BAKAL HAJI 1434 H

Saya menerima pelbagai ragam bakal haji yang berurusan dengan Tabung Haji Wilayah Persekutuan. Mereka berurusan untuk bertanya Status Haji, Membuat Rayuan Haji 1434H, Menjawab Tawaran Haji 1434H dan Mendaftar Haji.

Antara luahan perasaan mereka yang berurusan adalah seperti berikut :


  • Kenapa saya yang sudah tua tidak ditawarkan untuk menunaikan haji pada tahun ini (1434 H)? Perasaan mereka merasa sedih kerana telah mengumpul wang bagitu lama sehingga dimamah usia baru cukup Perbelanjaan Haji.
          TH hanya boleh Menawarkan Tawaran Haji kepada mereka yang Mendaftar Dahulu di Dahulukan.    Itu lah Dasarnya. Mereka yang Daftar Dulu tidak kira tua atau muda akan ditawarkan. Tawaran dikecualikan kepada mereka yang Terpilih berumur kurang 15 tahun. Memang lah perasaan sedih tersebut dirasai. Tapi nak buat masam mana? Keluar air mata darah ke, mengamuk ke, marah ke dan pelbagai perasaan keluar tak dapat memenuhi kehendak kita. 

Cuba kita rujuk kepada Wajib Haji diantaranya ialah Berkemampuan. Berkemampuan ialah Sihat Tubuh Badan, Cukup Perbelanjaan Haji dan orang yang ditinggalkan, telah memahami Hukum Hakan Ibadat Haji dan Telah Terpilih untuk menunaikan Haji pada tahun berkenaan. Kenapa kita perlu MARAH ? Segala Usaha telah kita lakukan Belajar Hukum Hakan Ibadat Haji telah dipelajari, wang telah disimpan, kesihatan telah dijaga tapi belum TERPILIH. Allah Maha Mengetahui atas Usaha Hamba Nya. Apa yang boleh diusahakan ialah membuat Rayuan dan mengadu kepada Allah s.w.t. Bagi mereka yang telah Mendaftar dan berusia 75 tahun ke atas akan dimasukan Ketegori Rayuan Lanjut Usia . Jika mereka Terpilih, hendaklah bersama Waris yang rapat untuk membantu keperluan Haji Lanjut Usia. Pengiring hendaklah sama jantina. Pengalaman tahun lepas pengiring adalah budak berusia 16 tahun dan ada pula pengiring lain jantina. Maka terpaksa masuk bilik yang lain Jantina. Menimbulkan ketidak selesa orang yang dalam bilik penginapan.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes