Monday, January 28, 2013

UJIAN KEDUA KEPADA BAKAL HAJI 1434

Bakal haji yang berurusan dengan Tabung Haji ada yang meluahkan perasaan Sedih, Marah dan Tidak Puas Hati kepada anggota TH. Perkara yang dibangkitkan ialah kenapa Jiran, Kawan, Teman sepejabat, Teman sekampung Terpilin untuk menunai Haji Tahun ini padahal mereka baru Mendaftar Haji. Bakal Haji tersebut lebih dahulu Mendaftar Haji tapi TIDAK TERPILIH.

Wahai Bakal Haji, Yang TERPILIH itu semua nya Saudara-saudara KITA se ISLAM. Kenapa kita mesti berperasaan Sedih, Marah dan Tidak Puas Hati ?

Bakal Haji hendaklah membuat persiapan DIRI supaya Berfikiran Positif ( SIFAT MAHMUDAH ). Salah satu sifat Positif ialah merasa Gembira dan Syukur apabila melihat atau mendengar Saudara KITA mendapat Kebahagian. Dan kita Iringinya dengan Doa supaya kebahagian mereka bertambah dan Allah memberi kita kebahagian pada masa yang mendatang,

Jika kita berjaya menghadapi Ujian ini, Insya ALLAH bakal haji akan merasa tenang dalam Melakukan Ibadat Haji di Mekkah. Jika tidak Hati kita akan Tertekan kerana di Mekkah ramai orang yang akan dapat lebih dari pada kita. Ini lah bisikan Syaitan bagi merosak Ibadat Haji kita.

1 comments:

Anonymous said...

Salam, izinkan saya berkongsi cerita. Bukan untuk berbangga tetapi menghayati kebesaran Allah. Alhamdulillah saya terpilih mengerjakan haji pada tahun lepas. Saya mendaftar 2011. Saya tidak mendapat tawaran pada mulanya tetapi redha kerana tahu saya lewat mendaftar. Saya SANGAT berharap untuk pergi walaupun diberitahu peluang saya ialah TIADA PELUANG. Allah sahaja yang tahu perasaan saya. Rayuan atas rayuan dihantar ke TH tapi masih gagal walau memilih untuk pergi melalui pakej swasta. Saya tiada 'kabel' (maaf)tapi hanya Doa yang tidak putus2. Saya tidak malu minta semua yang mengenali saya berdoa sama. Hampir berputus asa kerana pada pada hari terakhir jadual penerbangan TH masih tidak ada tawaran. Jumaat 19/10/2012 jam 12:25 tghari dengan izin Allah saya dapat tawaran terakhir! Saya terbang penerbangan terakhir ke Jeddah 23/10/2012, tiba di Makkah satu hari sebelum hari wukuf!! Ramai yang sukar mempercayai tetapi begitulah kebesaran Allah. Alhamdulillah. Tiada yang mustahil bagiNya. Apakah nikmat Allah yang hendak kita dustakan? Wassalam.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes