Sunday, December 2, 2012

Kursus Asas Haji (KAH)



Kursus haji peringkat pertama yang akan diikuti oleh bakal jemaah haji sebelum berangkat ke Tanah Suci. Diadakan bermula dari bulan Rabiul Awwal sehingga Jamadil Akhir pada setiap tahun. Kursus dibuat pada setiap hujung minggu iaitu 2 jam bagi setiap siri (diadakan sebanyak 17 siri)  
Kursus Asas Haji ini diadakan di masjid-masjid pilihan di seluruh negeri dengan kerjasama antara Tabung  Haji dan jawatankuasa masjid berkenaan (Jabatan Agama Islam Negeri). Modul kursus merangkumi  pendedahan asas tajuk-tajuk berkaitan ibadat haji, kesihatan dan pengurusan haji di tanah air dan Tanah Suci.
Peserta kursus tidak dihadkan kepada jemaah haji yang terpilih pada tahun semasa sahaja bahkan penyertaan dibuka  kepada orang ramai yang berminat untuk mempelajari hal ehwal ibadat haji dan umrah. Peserta perlu mendaftar di masjid-masjid yang terlibat menganjurkan kursus ini.

Di Wilayah banyak tempat yang menjalani Kursus Haji, ada Syarikat Swasta yang dibenar Oleh TH membawa Jemaah Haji dan Orang Perseorangan.

Oleh itu Bakal Haji seboleh-bolehnya menghadiri Kursus Asas Haji yang dianjurkan bersama dengan Tabung Haji supaya mendapat maklumat yang tepat terutamanya Pengurusan Haji dan Pengurusan Kesihatan.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes