Monday, July 5, 2010

PENGEMBARAAN INTELEK (BAB 4)

Semasa saya sedang di kawasan taman dihadapan rumah, saya memerhatikan sekeliling……….
Ya Allah aku bersyukur ke atas limpah rahmatmu dengan engkau memberikan aku rezki. Tiba-tiba saya terfikir berkenaan rezkiku, samada saya telah memberikan hak kepada yang empunyai hak. Adakah rezki saya bercampur dengan halal dan haram. Maka terlintas satu bisikan yang mengatakan “ Rezki yang engkau dapat tidak bersih. Pergi haji dengan rezki yang tidak bersih tidak diterima Allah” Maka hatiku merasa gelisah dan bimbang. Adakah saya perlu membatalkan hajat ku untuk menunaikan haji pada tahun ini.
Saya beristifar banyak-banyak…………………………….
Saya mulai mengingatkan bahawa Allah itu sifatnya Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Mesti ada jalan untuk saya membersihkan rezki ku, walau saya tidak beberapa pasti samada rezkiku bercampur dengan yang haram. Saya perlu melihat berkaitan zakat, sedekah, membantu orang dengan rezki yang saya terima dan apa-apa bentuk kebajikan. Jika mungkin ada hak orang yang tidak saya beri, saya akan bantu orang yang memerlukan dan niatkan pahala dihadiahkan kepada merek.
Saya mulai tenang kembali.
bersambung...........

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes